2016. március 9., szerda

Nepáli zöld kávé szappan masalával és kecsketejjel, avagy rontott szappan újraöntése

Egyik közeli barátunk, - fedőnevén Matula - nemrég tért haza Nepálból, és szerencsére nem feledkezett meg az Alföldön fagyoskodó barátokról. Hozott magával egy adag zöld kávét és hozzá masalát. Hogyan is köszönhetnénk meg a kedves ajándékot másként, minthogy a szorgos kóstolgatás mellett kecsketejes szappant készítünk belőle. 
A projekt egy jóvátétel is egyben, mert korábban készítettem már egy kávés szappant, de az részleges kudarc volt. Először is voltam olyan láma, hogy dekoratív célzattal egész kávészemeket tettem a muffin-formákba. Az elkészült szappanok elég hülyén néztek ki.

Optikai hibás szappan kávészemekkel és anélkül. 

Kávé nélkül jobb lenne, de úgy is végtelenül unalmas. 
Mikor beláttam, hogy így vállalhatatlan, eldöntöttem, hogy újraöntöm.
Az elrontott szappanokkal kapcsolatban több módszert lehet alkalmazni, amelyek segíthetnek, bár ez az "romlottság" típusától is függ.
Én ebben az esetben csak optikai hibát követtem el, így a legpraktikusabb módszer a gőz fölött történő újraolvasztás. Mivel a sparhelt-en nincs hőfokszabályzó, így a tepsiben való olvasztás eleve kiesett. 
Szappanreszelék
A kisózásra nem volt szükség, de az amúgy is "kivégzi" a szappanban lévő, bőr számára hasznos anyagokat, tehát esetünkben kerülendő.  
A reszelés nem nagy ügy, pár perc alatt több kilónyit le lehet reszelni egy jobb eszközzel. Érdemes nem is kísérletezni a legkisebb "fokozattal", a legjobb a közepes méretű reszelő. 
Közben érdemes egy nagyobb edényben vizet forralni, és az öntő formákat előkészíteni.
A reszeléket a kisebb edényben ráültetjük a gőzre, és  kis desztillált víz óvatos adagolásával addig kevergetjük, amíg a szokásos massza-állagot el nem érjük. Ekkor mehet bele a pót-illóolaj, ha úgy érezzük, hogy kell. Érdemes megnézni az eredeti receptet, és azt, hogy az elkészült mennyiséghez viszonyítva mennyit öntünk újra. Ebből látható, hogy hol lehet a pót-illóolaj egészséges mennyisége.   Ha nem hevítjük túl a masszát, az újramixelt verzióból nem távozik el az összes illat, tapasztalataim szerint alig kell pótolni. 
Az egész folyamat nem tart egy 3/4 óránál tovább, ha jól ütemezünk (+mosogatás).



Az első újraolvasztásnál az egész kávészemeket el akartam tüntetni, így a már folyékony masszának nekiestem a turmixgéppel, ami hiba volt, mert totál felhabosodott. 
Pár nappal később másodszor is újraolvasztottam. Ekkor már nem turmixoltam, csak kézzel kevertem, adtam hozzá egy kis kakaót is, viszont túl sok vizet adagoltam az anyaghoz, ami miatt később, a száradásnál gyakorlatilag összesorvadtak a szappanak a nagy folyadékveszteség miatt. 
Szappanreszelés közben.
Kettő-null.
Tartoztam magamnak annyival, hogy félidőben szépítek kettő - egyre.

Röviden az lett a válság-koncepcióm, hogy az öszes elfuserált kávés szappant lereszelem, és újrakeverem a fent említett, életmentő zöld kávéval és némi coffee masala porral, úgy, hogy remélhetőleg nem rontok el semmit. 

zöld kávé esetében érdemes megemlíteni, hogy a hagyományos fekete kávé pörkölt kávészemekből készül, addig a zöld kávé friss kávébabból kerül előállításra. A zöld kávé előnyeit két fő összetevőjének köszönheti: a koffeinnek és a klorogénsavnak.
A zöld kávéban nagyon sok antioxidáns van jelen, melyek a rákos sejttel szemben képesek fellépni.
Ezen kívül testsúly-, és testzsír-csökkentő hatása van, és módosítja a zsír összetételét a májban.
A benne lévő klorogénsav mellékhatások nélkül csökkenti a vérnyomást úgy, hogy akinek enyhén magas, annak normalizálja, de akinek normál szinten van, annak sem csökkenti drasztikusan.
Egyes kutatások szerint a cukorbetegeknek is segít, mert csökkenti a vércukorszintet és az inzulin szükségletet.

Mivel nem sok hycomat szappanom maradt, ez tényleg egy szigorúan limitált széria lett, de a lényeg, hogy sikerült megküzdeni a külső és belső démonokkal közben.
A sok melegítés - meg az időközben eltelt 2 hónap - miatt szinte azonnal használható lett.
A maradék kávét inkább megiszom.

Zöldkávés szappan.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése