2016. május 19., csütörtök

A pálmaolaj közelről

Mindig mondom, hogy a szappanozás sok kihívással jár. A legújabb ezek közül egyben a legrégebbi is. Tavaly nyáron volt Itthon Viki, aki a Wendy kuzinja, Bali-n búvároktató és aktív szappanhasználó. Tavaly is kampányolt a pálmaolaj ellen, miközben a szappanjainkat szagolgatta. A Betyár szappan ötlete többek közt az ő látogatásának köszönhető.

Részlet a legutóbbi csevegésünkből: "... akartam mar régóta kérdezni valamit. Nem tudnátok a palmaolajat kihagyni es valami mással helyettesíteni? Borzasztó itt mi folyik a környéken azért hogy minél több palmaolajat termesszenek. Es a szegény orangutanok meg a többiek. Voltam szeptemberben INDO borneon ahol minden épp füstölt meg voltam maláj borneon ahol meg 12 órás buszút alatt semmi mas fát nem látsz csak olajfat... Szóval így..."

Olvastam néhány írást a témakorben, néztem fotókat, videókat, és most nem szeretnék patetikus hangvételben szónokolni az esőerdők pusztulásáról, meg az emberi faj hálátlanságáról, nem fogom magam fákhoz kötözni, nem leszek őrült GreepPeace aktivista, csak szép csöndben szégyenlem magam azért, ami történik. 
Ha bemegyek a boltba, mást sem lehet látni, mint pálmazsírral teli élelmiszert.  
Közben apám az Alföldön lévő kertjében évente háromszor szüreteli a fügét, és szép lassan megterem a kiwi is. Hozzászokunk, hogy nyáron már nem 32 fok Celsius a valódi kánikula, hanem 42. Hozzászokunk, hogy hónapokig pancsolunk a Tisza medrében, mondván, hogy "nagyon jó a part", pedig ez azt jelenti, hogy nincs ott víz, ahol lennie kéne. Kecskemét környékén homokdűnék közt autózunk, és mindenki klímát szereltet a lakásába, hogy nyáron aludni tudjon.

"...Az olajpálma ültetvények biológiai sivataggá változtatják az esőerdőket"


Részemről annyit tehetek, hogy nem vásárolok több pálmaolajat, amíg nem lesz itt is beszerezhető "GreenPalm" címkével ellátott verzió, ami fenntartható forrásból származik.  Persze ez nem változtat azon a tényen, hogy van a kamrában kb. 14 kg, amit el kell használni.
forrás: http://theirturn.net/2015/04/02/sustainable-palm-oil/
Alkottam egy pálma-mentes szappanreceptet a Cock-Pot-hoz, amelyet közzé teszek, ha beválik.  

Némi olvasnivaló

2 megjegyzés:

  1. Szia! Örülök, hogy nem vagyok egyedül! :) Én is próbálom elhagyni a pálmaolaj mentes termékek vásárlását. A recept végül bevált?

    VálaszTörlés
  2. Igen. Elég szilàrd lett. Annyi, hogy így kissé dràgàbb az előàllítàsa.

    VálaszTörlés