2016. február 18., csütörtök

A tökéletes szappanrecept

Tökéletes recept nem létezik. Nagyon sok "alaprecept" van, mindenki esküszik valamire, de mivel a szappanfőzés eléggé érzékeny művelet, szinte biztos, hogy ugyanaz a recept két konyhában nem fog ugyanúgy működni, akkor sem, ha Mucika esküszik rá, hogy nagyon "fincsiápológyengédcsodát" alkotott. Elég arra gondolni, hogy az eszközök fizikai tulajdonsága is okozhat eltérést. Pl botmixer fordulatszáma, főzőedény vastagsága, anyaga, stb. Ezt fűszerezi a főzőmester idegállapota.
Mivel perverz vagyok, egy excel táblázatban rögzítettem az összetevőket, így később egy longitudinális kutatás* alapjául szolgálhatnak az adatok, és meg fogják mutatni, hogy a receptemmel együtt hogyan változok én, és a társadalomról alkotott nézetrendszerem. Persze akkor már "eszetlennagykirály" szappan-gurmé leszek, iszonyatosan hidratált vastagbőrrel az arcomon. 

1kg zsiradékhoz:
250g kókuszzsír (szárít, max 30%)
300g pálmazsír (szilárdít max. 30%)
200g olívaolaj (bármennyi lehet, de ha túl sok, lassabban érik a szappan)
100g kakaóvaj (szárít, keményít, nem habzik max 10%)
100g shea vaj (gyorsan sűrít, ezért folyadékot emelni, max 20%)
50g szőlőmag olaj (max 15%)
330g kecsketej (tejcukor tartalma miatt hevíti a masszát, fagyasztva lúgozni)
140g lúg
5ml illóolaj (nekem a 10 ml-nél több már nagyon bántó, de illattól is függ)
egyéb cucc (virág, fűszer apróra őrölve, szárított formában)

Gyakorlatilag minden szappannál variáltam valamit, bár akkor még nem láttam, melyik lesz jobb. 
Ezzel a recepttel szinte garantált a túlmelegedés. A kecsketej+kakaóvaj+illóolaj kombináció nem a legegyszerűbb, különösen, hogy én csak kecsketejes szappant készítek. A leggyengébb láncszem a kakaóvaj, különösen, hogy a bázisban 10%-ban volt benne. Extrém sok. 
A shea vajjal könnyebb dolgozni, így ha a szappan jellege nem kívánja meg feltétlenül, akkor  a kakaóvajat inkább el fogom hagyni. Annál is inkább, hogy ha véletlenül újra kellene olvasztani a masszát, mert nem lett szép az öntés, a kakaóvaj felborítja az egészet a hőérzékenységével. Kimondom, nem szeretem. Bázisként meg páne nincs értelme.

Az újratervezést követően emeltem a mennyiséget 1,5 kg zsiradékra, és a bázisolajok közt megmaradt a kókuszzsír, a pálmazsír, és az olívaolaj triumvirátusa, amit superfat-ben kiegészít a megmaradt szőlömag olaj, ligetszépe olaj, vagy shea vaj. Ez utóbbiakba keverem bele az illóolajat és a többi "zöldséget", iszapot, bármit.
Kaptam egy adag hidegen sajtolt napraforgó olajat is, ami finomított társaival szemben elvileg nem avasodik, majd meglátjuk, még nem használtam fel.

Az új recept 1,5 kg zsiradékhoz:
350g kókuszzsír
400g pálmazsír
750g olívaolaj
495g kecsketej
209g lúg
+extrák

Ez a recept már jobban tetszik, egyenletesebb, lustább masszát kaptam, amit jobban el lehet dolgozni, bár mivel mirhával, vaníliával és különféle iszapokkal, agyagokkal zsonglőrködtem, megint csak pörögni kellett a végén.

*„Hosszmetszeti” vizsgálat. A longitudinális vizsgálat olyan kutatás, amely különböző időpontokban történő adatfelvételre támaszkodik. A longitudinális vizsgálat lehet úgynevezett rotációs mintával végzett keresztmetszeti mérés, ahol a korábban már kiválasztott egyéneket/válaszadókat kísérik figyelemmel, vagy tiszta panelvizsgálat. Forrás: http://fact.hu/fogalomtar/longitudinalis-vizsgalat

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése